Labirynt pneumatyczny

aaaaa

Labirynt pneumatyczny jest interaktywnym projektem powstałym nie tylko z pasji tworzenia członków KNAP, ale przede wszystkim z potrzeby maksymalnego zbliżenia się do odbiorców – dzięki tym determinantom stworzono urządzenie, które jest jednocześnie zabawką dla najmłodszych, ucząc tym samym zagadnień pneumatyki i sterowania.

Projekt labiryntu pneumatycznego to kompletne skonstruowanie, zaprogramowanie oraz uruchomienie układu pneumatycznego sterowanego przy pomocy sterownika PLC firmy Siemens. Stanowisko wraz ze stołem utworzonym na kształt labiryntu pozwala poprzez panel sterujący na zarządzanie elementami pneumatycznymi wewnątrz obudowy i dzięki temu na wprawianie w ruch samego stołu. Użytkownik ma więc możliwość dopasowywać przechylenie stołu w taki sposób, aby umieszczona w labiryncie kulka przemieszczała się w pożądaną stronę.  Ponad to ze względu na konstrukcję typu akwarium wnętrze urządzenia, a co za tym idzie działające siłowniki pneumatyczne są widoczne przez cały czas działania urządzenia, dzięki  czemu pełni ono także istotną rolę edukacyjną.

Labirynt wyposażony jest w cztery siłowniki pneumatyczne i umożliwia osiągnięcie ośmiu pozycji trzyramowej konstrukcji, złożonej w większości z elementów firmy Alutec K&K. Taka wielopozycyjność znacząco poprawia precyzję manipulacji, dzięki czemu możliwe jest osiąganie najbardziej optymalnych przechyleń podczas operowania stołem .

Konstrukcja od momentu powstania była z powodzeniem wystawiana na wielu ważnych wydarzeniach naukowych takich jak m.in. Piknik Naukowy Polskiego Radia.  Służy także za element szkoleniowy w większości warsztatów dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych jako wysoce interaktywny projekt, dający się łatwo sterować nawet młodszym, niż wyżej wspomniana grupa. Wszystko to sprawia, że labirynt pneumatyczny jest jednym z najbardziej lubianych projektów KNAP, ponieważ każdy, bez względu na wiek, czy wiedzę może spróbować zmierzyć się z przejściem kulki od punktu A do B obsługując profesjonalny panel sterujący, ucząc się przy tym zasady działania elementów pneumatycznych zastosowanych w urządzeniu.

Członkowie projektu:

Stalmach Maciej

Wachowicz Jędrzej

Szczęśniak Paweł

Sztabiński Piotr